چرا در اسلام ازدواج موقت جایز است و محدودیتى ندارد، با توجه به این که از این راه مرد مدتى با زن مىماند و بعد او را رها مىکند واز این بابت پولى هم نمىدهد؟! این بهترین راه براى بیچاره کردن دختران مردم است!
جواب:
غریزه جنسى یکى از نیرومندترین غرائز انسانى است، تا آن جا که پارهاى از روانکاوان آن را تنها غریزه اصیل انسان مىدانند و تمام غرائز دیگر را به آن باز مىگردانند. از سوى دیگر این یک قانون کلى است که اگر به غرایز طبیعى انسان به صورت صحیحى پاسخ گفته نشود، براى اشباع آن متوجه طریق انحرافى خواهد شد، زیرا غرایز طبیعى را نمیتوان از بین برد. فرضا بتوانیم آن را سرکوب کنیم، چنین اقدامى عاقلانه نیست، زیرا مبارزه با قانون آفرینش است، بنابر این راه صحیح آن است که غرائز را از طریق معقولى اشباع کرد و از آنها در مسیر زندگى بهره بردارى نمود.
از طرف دیگر در بسیارى از محیطها افرادى در سنین خاصى قادر به ازدواج دائم نیستند، یا افراد متأهل در مسافرتهاى طولانى و یا در مأموریتها و یا به علل دیگرى با مشکل عدم ارضاى غریزه جنسى رو به رو مىشوند. اسلام که قوانینش را خداى عالم بر تمام مصالح و مفاسد و نیازهاى درونى و بیرونى بشر فرستاده است، براى پاسخ گویى صحیح و همه جانبه به این غریزه طبیعى، دو راه تعیین فرموده است: یکى ازدواج دایم و دیگرى موقت.
چنان چه این دو برنامه الهى با شرایط و مقررات تعیین شده از سوى شرع عملى گردد، هم به یکى از غرایز انسانى پاسخ طبیعى داده مىشود، و هم حقى از کسى پایمال نمىگردد و کسى بد بخت نمىشود. البته ممکن است افراد متخلفى پیدا شوند که از این قانون سوء استفاده نمایند، وى باید توجه داشت در تمام یا اکثر قوانین، افراد منحرف ، تخلف و سوء استفاده مىکنند، لیکن این نقض قانون نیست، بلکه عیب سوء استفاده کنندگان است که باید اصلاح گردند.
ازدواج موقت شرایطى دارد که با توجه به شرایط، اشکال شما در مورد بیچاره شدن دخترها برطرف مىشود.(1(
شرایط ازدواج موقت:
1- خواندن صیغه عقد، که به عربى صحیح خوانده مىشود، و اگر مرد و زن نتوانند صیغه را به عربى صحیح بخوانند، به هر لفظى که صیغه را بخوانند صحیح است و لازم نیست وکیل بگیرند، اما باید لفظى بگویند که معنى «متعت» و «قبلت» را بفهماند، مثلا متعه کردم، قبول کردم.
2- کسى که صیغه را مىخواند، بالغ و عاقل باشد.
3- زن و مرد به ازدواج راضى باشند.
4- زن اگر دختر باکره باشد، باید از پدر یا جد پدر خود اجازه بگیرد.
5- مدت زناشویى معین شود.
6- تعیین مهریه، زن و مرد به پول یا مال دیگرى توافق کنند و در عقد ذکر نمایند. (2(
ذکر سه نکته لازم است:
1- چنان چه در عقد موقت فرزندى متولد شود، داراى حقوق فرزند متولد شده از زن دائمى است.(3)
2- زن مىتواند در عقد موقت شرط کند شوهر با او نزدیکى نکند و فقط لذتهاى دیگر را ببرد.(4)
3- اگر در عقد موقت زن بالغ و غیر یائسه باشد و نزدیکى انجام گیرد، باید 45 روز (دو حیض) عده نگه دارد.(5)
با دقت در مطالب گذشته و شرایط مقرره براى عقد موقت روشن مىشود حق زنان ضایع نمىگردد.
پى نوشتها:
1- براى اطلاع بیشتر به تفسیر نمونه، ج 3، ص 340 - 345 مراجعه شود.
2- امام خمینى، توضیح المسائل، مسئله 2363، و 2370 و 2376؛ تحریر الوسیله، ج 2، ص 289، مسئله 5 و ص 290، مسئله 9.
3- تحریر الوسیله، ج 2، ص 291، مسئله 13.
4- توضیح المسائل، مسئله 2423.
5- تحریر الوسیله، ج 2، ص 291، مسئله 16.
سلام
be nazare shoma in dorost ast ke mardi ke zane da'em darad va zan ham vaza'efe vajebe khod ro injam midahad zani ra sihge konad
fekr nemikonid in ejazeye sighe baraye mard yekmojavez mishavad ta be be in masa'el bepardazad va hadafe asliye hefze khanevade ra faramoosh konad
agar mardi bedanad ke shar'an mitavanad va hata mostahab astva ba inkr zani ra varede mohite arame khanevade konad aya in ba'ese yek neza'e pey dar oey az dast dadane e'temade zan be mard asoodegiye mard az dashtane raftare monaseb ba hamsarash (har vaght ke iradi shenid khod ra rahat konad va dar peye eslah nabashad chon kase digari hast )inha hame mohite arame khane ra kharab nemikonad
aya eslam nayamade ta mohite khane ra aamade baraye parvareshe ensanha konad
in mas'ale faza ra kharab mikonad e'temad ra mibarad va zan ra az khedmate khalesane be hamsar delsard mikonad va begzarim az fetnehayi ke ghat'an zane vared shode khahad kard baraye enhesari kardane mard baraye khodash
dar jame'e shahedim
man fekr mikonam sighe baraye marde bi hamsar yadoor az hamsar ast va baraye mardi ke dasrasi darad be hamsarash mamnoo' bayad bashad chera na hata haram.
mamnoon